برخی از داروهای فشار خون می توانند از دیابت نوع 2 جلوگیری کنند

11 نوامبر 2021 - یک مطالعه بزرگ نشان می دهد که برخی از داروهای فشار خون می توانند از ابتلا میلیون ها نفر در سراسر جهان به دیابت نوع 2 ، جلوگیری کنند.
بر اساس تحقیقات منتشر شده در ژورنال Lancet، کاهش فشار خون بالا راهی موثر برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری در آینده است.
پزشکان در حال حاضر داروهای ارزان فشار خون را برای کاهش احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز می کنند. با این حال، تاکنون، این سوال که آیا این داروها می توانند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز کمک کنند، بی پاسخ مانده بود.
اکنون محققان دریافته اند که اثرات محافظتی این داروها بسیار گسترده تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد. این مطالعه نشان می دهد که آنها ممکن است مستقیماً خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.
در بزرگترین مطالعه در نوع خود، محققان دانشگاه‌های آکسفورد و بریستول بیش از 145000 نفر را از 19 کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی شده ی جهانی به‌طور میانگین به مدت حدود پنج سال دنبال کردند.
آنها دریافتند که کاهش فشار خون سیستولیک به میزان 5 میلی متر جیوه، که به راحتی از طریق داروهای فشار خون یا تغییر سبک زندگی قابل دستیابی است، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 11 درصد کاهش می دهد.
محققان همچنین اثرات پنج نوع اصلی از داروهای فشار خون را از 22 کارآزمایی بالینی در مقایسه با دارونما بررسی کردند. آنها دریافتند که مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و ARBs یا مسدودکننده‌های گیرنده ی آنژیوتانسین 2، قوی‌ترین اثر محافظتی را دارند که هر دو خطر نسبی ابتلا به دیابت را تا 16 درصد کاهش می‌دهند.
انواع دیگر داروهای کاهنده فشار خون این تاثیر محافظتی را نداشتند. مسدود کننده های کانال کلسیم هیچ تاثیری بر خطر دیابت نوع 2 نداشتند، در حالی که مسدود کننده های بتا و دیورتیک های تیازیدی با وجود اثرات مفید شناخته شده آنها در پیشگیری از حملات قلبی و سکته، در واقع خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دادند.
در حال حاضر، کارشناسان بهداشت می گویند: داشتن وزن مناسب و اتخاذ یک سبک زندگی سالم بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است. محققان می گویند داروهای موجود - به ویژه مهارکننده های ACE و ARBs- اکنون باید برای برخی از بیمارانی که در معرض خطر بالاتری از این بیماری هستند، در نظر گرفته شوند.
پروفسور کاظم رحیمی، محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه آکسفورد و مشاور متخصص قلب، گفت: تحقیق ما شواهد روشنی را ارائه کرد که نشان می‌دهد تجویز مهارکننده‌های ACE یا ARB که به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس هستند و مقرون به صرفه می باشند، برای بیماران در معرض خطر دیابت نوع 2 می‌تواند از بار رو به رشد این بیماری بکاهد.
بودجه ی این تحقیق توسط بنیاد قلب بریتانیا (BHF)، موسسه ملی تحقیقات سلامت (NIHR) مرکز تحقیقات بیومدیکال آکسفورد و مدرسه آکسفورد مارتین تامین شده است.
پروفسور سر نیلش سامانی، مدیر پزشکی BHF، گفت: دیابت و فشار خون بالا دو مشکل مهم و رو به رشد هستند که احتمال ابتلای فرد به مجموعه‌ی دیگری از عوارض جدی سلامت از جمله حملات قلبی و سکته را افزایش می‌دهند. این تحقیق نشان می دهد که این دو به هم مرتبط هستند و کاهش فشار خون می تواند راهی قدرتمند برای کاهش خطر ابتلا به دیابت باشد. همچنین نشان می‌دهد که داروهای مختلف که معمولا برای کاهش فشار خون استفاده می‌شوند، اثرات بسیار متفاوتی بر خطر ابتلا به دیابت دارند. بنابراین، پزشکان هنگام انتخاب یک داروی ضد فشار خون برای کاهش فشار خون، باید خطر ابتلا به دیابت را نیز در نظر بگیرند.

منبع:

https://www.theguardian.com/society/2021/nov/11/blood-pressure-drugs-could-prevent-type-2-diabetes-study-finds